Lantmännen deltar i Slätte Ekodag 20 Juni

Efterfrågan på ekologiska livsmedel i Sverige ökar konstant och ekologiska lantbruksföretag är hetare än någonsin. Affärsmöjligheterna och chansen till högre täckningsbidrag lockar fler att lägga om till ekologiskt. På Lantmännen fokuserar vi på att utveckla metoder och produkter som hjälper både dig som är etablerad och dig som lägger om produktionen att lyckas. Med början i år har vi valt att delta i samarbetet på Slätte Ekodag.

Vad är Slätte Ekodag?

Målet med Slätte Ekodag är att skapa en samlingsplats för svenskt och internationellt jordbruk där morgondagens mark- och växtodlingsfrågor sätts i ljuset och där lantbrukare kan studera innovativa provodlingar i som ingår i ett verkligt jordbrukssystem. En rad oberoende svenska och internationella experter föreläser under dagen i fält och i tält. Det är ekoentreprenörerna Emil och Therese Olsson samt Cecilia och Olle Ryegård som arrangerar dagen.

Varför ska jag besöka den här dagen?

För att du får träffa massor av inspirerande, engagerade och mycket kunniga experter inom ekologisk odling. Du kommer att få möjlighet att se många olika fältförsök och demonstrationer som hjälper dig att välja rätt grödor, växtföljd och gödselstrategi. Det kommer finnas chans att titta på många demonstrationsled över olika typer av insådder och etableringssätt. Vi deltar i flera försöksodlingar och vill redan nu flagga för intressanta demonstrationer i havreodlingarna. Dessutom kommer vi att visa maskiner med ekoanpassade redskap från vårt produktprogram på Lantmännen Maskin. Du ska inte heller missa att prata med vår representant från Gyllebo Gödning.

Länk till Slätte Ekodags informationssida.