För tredje året i rad: Rosa och blå balar!

Under sommaren sätter vi tillsammans med Sveriges lantbrukare återigen färg på Sveriges fält och åkrar med blå och rosa balar.

De rosa balarna säljs till förmån för Bröstcancerföreningarnas Riksorganisation och de blå balarna till förmån för Prostatacancerförbundet. Varje färgglad bal du ser på fälten runt omkring i landet ger ett bidrag till cancerforskningen. Totalt blev det 225 000 kronor under 2016! Tillsammans med Trioplast har Lantmännen sålt ensilagesträckfilm till förmån för cancerforskningen. Det började med rosa plast för bröstcancerforskningen år 2015 och år 2016 utökades med blå plast för prostatacancerforskningen.

– Initiativet har skapat stort engagemang för bröst- och prostatacancerforskningen. De iögonfallande färgerna har lett till stor uppskattning och många positiva samtal. Därför fortsätter försäljningen av både rosa och blå balar även under 2017. Vi ägs av svenska lantbrukare och vet att de uppskattar den här möjligheten att stödja cancerforskningen, säger Torbjörn Wahlström, marknadschef för handelsvaror på Lantmännen.

Femton kronor per rulle går oavkortat till Bröstcancerföreningens riksorganisation och Prostatacancerförbundet. Lantmännen, Trioplast och lantbrukaren skänker vardera fem kronor per rulle. Förhoppningen är att över 300 000 färgglada balar ska pryda Sverige under 2017.

Genom att lagra gräs i inplastade balar konserveras och bibehålls grödans höga näringsvärden på ett naturligt sätt. Det svenska företaget Trioplast tillverkar plasten till balarna. Plastfilmen med blå eller rosa pigment håller lika bra kvalitet som den vita plasten och den följer alla regler avseende hälsa och miljö. Från och med maj kommer de blå och rosa balarna att vara synliga på åkrar runtom i Sverige.

– Intresset har varit stort! Många lantbrukare vill visa sitt stöd för både prostatacancer- och bröstcancerforskningen genom att välja blå eller rosa plast inför skördesäsongen, säger Torbjörn Wahlström.

Bilder: Trioplast