Lantmännen öppnar spannmålsanläggningen i Stockholm inför rekordstor skörd i Mälardalen

På grund av den stora höstsådden, den milda vintern och den tidiga våren ser årets skörd ut att bli den största på mycket länge. I Mälardalen väntas också en mycket stor skörd och därför öppnar nu Lantmännen sin spannmålsanläggning i Frihamnen i Stockholm.

Det ser ut som om skörden i Sverige i år kommer att bli rekordstor, framförallt på vete. Det kan bli den högsta sedan 1997 då 5,9 miljoner ton spannmål skördades. Den höstsådda arealen på vete är cirka 40 % högre än 2013, den största arealen vete någonsin. Men vädret under kommande sommar påverkar också slutresultatet. Det gäller att hålla grödan frisk och ge rätt förutsättningar för en god utveckling.

– I Mälardalen väntas en rekordstor skörd och för att lantbrukarna i området ska få bättre service öppnar vi åter vår spannmålsanläggning i Frihamnen i Stockholm. Jag gläds åt en väntad stor skörd och vi ska göra vårt bästa för att hålla en hög servicenivå, säger Johan Andersson divisionschef på Lantmännen Lantbruk.

Spannmålsanläggning i Stockholm kommer ta emot följande grödor: Kvarnvete Olivin, Kvarnvete övrigt (alla kvarnvetesorter) och Foderkorn. Lantmännen Lantbruk har tidigare informerat om att lagom till skörd öppnas fyra nya mottagningsplatser i Karpalund, Staffanstorp, Vara och Vårgårda.

För pressinformation, kontakta: Johan Andersson, divisionschef Lantmännen Lantbruk, telefon: +46(0)706294020, e-post: johan.andersson@lantmannen.com

Kunder och spannmålsleverantörer som har frågor kring de nya mottagningarna är välkomna att kontakta sin säljare eller Lantmännen Lantbruks kundtjänst, telefon: 0771-111 222.