Pressmeddelande: Lantmännens poolpriser stabila trots pressad marknad

Lantmännen Lantbruk presenterar idag sina priser för Pool 1. Goda globala skördar och fallande spannmålspriser har präglat spannmålsmarknaden under poolperioden.

Stora skördar i både EU och övriga världen samt ökade lager har resulterat i en pressad spannmålsmarknad med sjunkande priser som följd. Tack vare tidiga försäljningar kan dock Lantmännen Lantbruk presentera poolpriser över den genomsnittliga nivån för spotpriser.

- Vi är stolta över de priser vi kan presentera idag, inte minst mot bakgrund av det marknadsläge som varit under perioden. Exempelvis betalas 1,60 - 1,70 kr/kg för kvarnvete inkl. proteinbetalning, beroende på var i landet man befinner sig, säger Johannes Åkerblom, segmentschef för spannmålsinköp på Lantmännen Lantbruk.

- Det blev återigen ett år med priser som rört sig kraftigt. I en sådan marknad är det viktigt att skaffa sig en försäljningsstrategi som spannmålsodlare. Pool-avtal är en naturlig del i en försäljningsstrategi på gårdsnivå, förklarar Johannes Åkerblom.

Poolpriserna beror på hur väl Lantmännen Lantbruk lyckats med handeln och riskhanteringen av spannmål under perioden. Den huvudsakliga försäljningsperioden sträcker sig mellan juni och oktober. Slutbetalning till de lantbrukare som tecknat poolavtal sker under vecka 50.

För pressinformation, kontakta:
Johannes Åkerblom, segmentschef för spannmålsinköp, Lantmännen Lantbruk, telefon: 010-556 0608, e-post: johannes.akerblom@lantmannen.com

Kunder som har frågor kring poolpriserna är välkomna att kontakta sin säljare eller Lantmännen Lantbruks kundtjänst, telefon: 0771-111 222. Mer information om poolavtal finns även här på vår hemsida.