Positiva möten på spannmålsmottagningen

Det är måndag förmiddag i Östra hamnen i Lidköping. Området längs Vänerns strand domineras av Lantmännens olika verksamheter och bolag - de höga silobyggnaderna, foderfabriken och sprittillverkaren Reppe. I kön till spannmålsmottagningen står redan flera av de lokala åkeriernas lastbilar tillsammans med en och annan lantbrukare med egen traktor och vagn

Towa Pettersson är kövärd på förmiddagsskiftet. Hon har laddat cykelkorgen med kaffetermos, muggar och en ask chokladkakor. Blanketter för leveransförsäkran och en enkät finns också med.

Den cyklande kövärden Towa Pettersson serverar Daniel Johansson en kopp kaffe under väntetiden.

– Jag finns här för att ge vägledning, svara på frågor och ge den service som de kan behöva.

– Efter att våra kunder har blivit invägda och prover har tagits blir det en stunds väntan, processen i labbet för DON-analys tar ungefär 25 minuter, säger Towa. Då passar jag på att cykla runt, få en pratstund med alla och bjuda på kaffe.

2
Bertil Pettersson är mottagare och provtagare på labbet i Lidköping.

Högsäsong på spannmålsmottagningen
I Lidköping finns åtta intag och när det är dags att lossa lasten talar siffor på en digital tavla om vart var och en ska köra in. Först på tur står just nu Daniel Johansson som kör för Knapegårdens Åkeri i Mariestad. I skördetid kommer han ofta hit till spannmålsmottagningen med leveranser från gårdar runt om i hela Skaraborg. Dagens last är havre från Manstorps gård.
 – I år är det glada miner på gårdarna och lantbrukarna jag kör för är positiva, konstaterar han. Den senaste tiden har jag varit här för att leverera nästan varje dag.
 Towa ser till att Daniel får en termosmugg med Lantmännen Lantbruks logga. De är överens om att den goda skörden ger bra stämning även här på anläggningen.
– Med den fina skördeperiod vi har i år så flyter det på bra, säger hon.

3
Towa överlämnar en enkät som handlar om vad som fungerar bra och vad som kan bli bättre hos Lantmännen Lantbruk.

I nästa lastbil väntar Daniels kollega Fredrik Thorén. Idag kom han med tom bil och har just lastat den med gödning som ska levereras från Lantmännen Lantbruk till lantbruksskolan Nuntorp i Brålanda. Towa sluter upp vid hans sida med sin cykel och börjar hälla upp kaffe.
– Tack så mycket, säger han och fäster presenningens sista spännen.

4
Fredrik Thorén kör för Knapegårdens Åkeri och hälsas välkommen av kövärden Towa Pettersson.

Nya mottagningsplatser för bättre service
Marie Andreasson är arbetsledare med ansvar för alla spannmålsanläggningar inom Lantmännen Lantbruk Produktion Väst. Förutom Lidköping finns de i Kvänum, Tidan, Falköping, Brålanda, Uddevalla och Grästorp.
– Vi är glada över att ha fått ta emot en hel del nya kunder, säger hon. Vi har ökat vår tillgänglighet genom att öppna upp för mottagning i både Falköping och Grästorp inför den här skördesäsongen. Det gör det enklare för fler att leverera sin spannmål till oss.

5
Marie Andreasson är arbetsledare och ansvarar för alla spannmålsanläggningar som tillhör Lantmännen Lantbruk Produktion Väst.

Avtal som passar lantbrukarnas önskemål
Ungefär 90 procent av kunderna har tecknat något av de avtal som Lantmännen Lantbruk erbjuder. Både avtal och leveransförsäkran är dokument som ska vara klara när kunderna kommer för att leverera. Det betyder att det är säljarna och kundtjänst som ger vägledning när det gäller själva affären.
– Men finns det frågetecken när leverantörerna kommer hit till mottagningen hänvisar vi vidare till rätt kontaktperson om vi inte kan räta ut dem själva, fortsätter Marie. Ett år som detta är det också många som kommer med spontanleveranser, när de har fått mer än de förväntat sig.

Bra tillgänglighet är a och o
Hon gillar den stundtals stressiga tid som har varit. Under högsäsong är spannmålsmottagningen öppen varje dag mellan klockan 6 och 20. Personalen i silorna och labbet jobbar i skift dygnet runt. Lagringskapaciteten på anläggningen i Lidköping är 110 000 ton, men under hela året tas det emot betydligt mer än så.
– Vi har haft öppet så mycket som möjligt för att ge våra kunder möjlighet att komma hit på tider och dagar som passar dem. Det kan bli långt över 200 inleveranser per dag! Visst har det varit mycket att göra, men tillsammans med lantbrukarna upplever vi ändå att det finns ett lugn i årets skörd som säkert har att göra med det stabila vädret.

6
Tomas Täng är silo-operatör hos Lantmännen Lantbruk i Lidköping.

Leverantörer berättar vad de tycker
Magnus Claesson, lantbrukare på Källby Stuckagården, har kört den dryga milen in till Lidköping med egen traktor och ett släp fyllt av vete.
– Jag torkar och lagrar främst själv på gården, men nu får jag inte plats med mer, berättar han. Med det här Medelhavsklimatet kan man slappna av lite mer. Det man inte hinner ena dagen kan vänta till nästa.
Towa överlämnar en enkät och ber Magnus fylla i vad han tycker fungerar bra i relationen med Lantmännen Lantbruk och vad som eventuellt kan förbättras. Enkäten har tagits fram som ett verktyg för att ha en levande dialog med lantbrukarkunderna.
– Bra, tycker Magnus, och tar även emot ett kuvert. Jag fyller i den och tar med nästa gång jag kommer in.

7
Magnus Claesson är lantbrukare på Källby Stuckagården.

Vi vill gärna höra även dina tankar om oss. Skriv till oss här.
Vill du läsa mer om våra spannmålsavtal? Klicka här.