Kortare väntetider med effektiv tidsbokning

Ett jämnt flöde, lagom med kunder fördelade över dagarna och nöjda positiva lantbrukare. Så upplever arbetsledaren Sture Wasseng stämningen på Lantmännen Lantbruks spannmålsmottagning i Norrköping.

Det har varit intensiva veckor, men nu börjar det lugna ner sig. Denna första tisdag i september väntar två kunder i kön på att anvisas ett intag och få lossa sin last.
 – Vårt tidsbokningssystem är uppskattat, konstaterar Sture Wasseng. Kunderna bokar antingen via internet eller ringer till oss eller Lantmännen Lantbruks kundtjänst. Med bokade tider blir det kortare väntetider. Spontanleveranser är naturligtvis också välkomna. Vi försöker att vara flexibla och de får komma in så fort det uppstår en lucka.

1
Sture Wasseng är arbetsledare och ansvarar för alla spannmålsanläggningar som tillhör Lantmännen Lantbruk Produktion Öst.

Engagerade och positiva leverantörer
Ramona Lekander är labb-assistent och hälsar kunderna välkomna. Var och en blir avbockad på listan. Hon tar emot blanketten med leveransförsäkran och ser till att rätt prover tas innan det är dags att köra vidare in till lossning. Proteinhalt, vattenhalt, färg och rymdvikt kollas.
 – Det blir alltid en liten pratstund här inne, säger hon. Jag har jobbat på flera håll inom Lantmännen, men de fyra senaste åren har jag varit här och tagit emot kunderna. Vi känner igen varandra och det är både trevligt och roligt att följa deras arbete och se resultatet under skördeperioden.

2 Lantbrukare och åkare
– Det är väl ungefär hälften åkare och hälften lantbrukare som kommer hit, fortsätter Ramona.
 Nu hälsar hon lantbrukaren Bertil Tallving från Lämmetorp i Finspång välkommen. Två och en halv mil har han kört med sin traktor från gården till Lantmännen Lantbruk i Norrköping. I vagnen finns foderkorn.
 – Det är tredje gången under den här skördeperioden som jag levererar in spannmål, berättar han. Det är lite mindre än tidigare, vilket beror på att jag delvis har lagt om från spannmål till att odla grönsaker. Vi har lite fler får på gården nu också.

Ramona Lekander uppmuntrar kunderna att fylla i Lantmännen Lantbruks enkät.

3
Lantbrukaren Bertil Tallving från Lämmetorp i Finspång.

Han är rejält nöjd med årets odlingssäsong.
 – Fantastiskt, utbrister han. Jag har nog inte upplevt något liknande på 30 år. Konstant bra väder och låga vattenhalter. Jag har lätta jordar och de tre riktiga regnskurar som har kommit under sommaren har varit tillräckligt.

Tyck till om Lantmännen Lantbruk
Nu får han en termosmugg och en äkta Lantmännenkeps med grön plastskärm i present av Ramona, innan han kör vidare med traktorn från C-silon till Terminalen där han ska lossa sin last. Han kikar också närmare på den enkät som ligger på disken, tar med ett exemplar och säger han ska fylla i den och posta. Frågorna ger honom och andra kunder en chans att säga vad de tycker fungerar bra hos Lantmännen Lantbruk och vad som skulle kunna göras bättre.
 – Tidsbokningen fungerar riktigt bra, säger han. Det är bra när man kan planera in sitt besök. Jag brukar ringa in och sen finns det tid för mig när jag anländer.

4
Lantbrukaren Bertil Tallving får hjälp av Lantmännen Lantbruks Ramona Lekander.

Sture ser gärna att kunderna tar sig en stund för att svara på frågorna.
 – Det är en bra aktivitet, konstaterar han. Vi vill lyssna mer på våra kunder och höra vad de har för önskemål och synpunkter. Vi passar också på att servera kaffe och har hyrt in en vattenbehållare för att våra besökare ska få något kallt att dricka medan de väntar på sin tur. Det har behövts den här sommaren.
 Spannmålsmottagningen håller öppet alla dagar från tidig morgon till sen kväll. Även på helgerna finns det möjlighet att komma med sin spannmål.
 – Vi försöker alltid vara flexibla och tillgodose våra kunders behov.

Lantbrukaren har aktivt valt önskat avtal
De allra flesta har sina avtal med Lantmännen Lantbruk tecknade när de anländer. Leveransförsäkran är också ett viktigt dokument.
 – Det är lantbrukarens kvittens på vad som har levererats. Utifrån denna kan vi lägga in i våra system vilken vara som kommit in, och kunden får rätt ersättning. Är det en åkare som sköter frakten ska ändå leveransförsäkran finnas med ifylld av lantbrukaren.
 – Det händer sällan att vi behöver diskutera olika typer av avtal med våra kunder, fortsätter Sture. Allt detta är klart från säljarens sida redan före leverans.
 I Norrköping finns förvaringsutrymme för 100 000 ton spannmål. På anläggningen i Djurö, som också hör till Stures ansvarsområde, finns dubbelt så stor kapacitet och även ett fullt utrustat labb för mer kvalificerade analyser.
 Kristian Pettersson kör för Göte Janssons Åkeri och kommer idag med maltkorn från Åseletorps lantbruk i lastbilen. Han upplever god skördestämning hos alla sina uppdragsgivare.
 – Det här vädret, det har ju varit väldigt bra. Det är väl bara höstvetet som en del har lite negativa åsikter om, säger han innan han tippar flaket och dammet får oss alla att dra oss tillbaka ut i solskenet.

5
Kristian Pettersson kör för Göte Janssons Åkeri.

Vi vill gärna höra även dina tankar om oss. Skriv till oss här.
Vill du läsa mer om våra spannmålsavtal? Klicka här.

/ / | 138972